ترکیبات موجود در چای سبز سبب بهبود مقاومت به انسولین، کاهش چاقی و بهبود حافظه می‌شود

3 اوت 2017- یک نوع ترکیب شیمیایی در چای سبز می‌تواند ابتلا به مقاومت به انسولین و چاقی را کاهش دهد. چای سبز همچنین منجر به بهبود یادگیری و کاهش تحلیل حافظه می‌گردد. در این مقاله، اولین شواهد در مورد تأثیر مصرف چای سبز بر بهبود عملکرد شناختی به دنبال رژیم‌های غذایی پرکالری و مملو از قند (HCHS diet) ارائه گردید.

مدتها است که چای سبز و فواید آن از جمله بهبود حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شناخته شده است، این مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که فواید چای سبز تنها منحصر به بهبود مقاومت به انسولین نمی‌شود بلکه به بهبود اختلالات شناختی نظیر کاهش حافظه که با سوء تغذیه ارتباط دارد، نیز کمک می‌کند.

دانشمندان کالج مهندسی وعلوم تغذیه ای در دانشگاه Northwest A&Fدر چین به مطالعه‌ی 3 گروه از موشها برای مدت 16 هفته پرداختند، هر گروه تحت یک نوع رژیم غذایی خاص بودند: رژیم غذایی پرکالری با مقادیر بالایی شکر (HCHS)، رژیم غذایی HCHSبه همراه ترکیبی از چای سبز بنام EGCGیا epigallocatechin gallateو گروه سوم که تحت تغذیه‌ی استاندارد قرار داشتند.

موشهای گروه HCHSدچار اضافه وزن شدند در حالیکه اضافه وزن موشهای گروه دوم (HCHSوEGCG) کمتر بود. همچنین موشهای گروه دوم مقاومت به انسولین کمتری را تجربه کردند.

 سپس محققان به ارزیابی حافظه‌ی موشها از طریق یک navigation taskپرداختند، در این روش توانایی موشها برای یافتن یک "پلت فرم فرار" بررسی گردید.

 گروه HCHSبطور مکرر در پیدا نمودن پلت فرم فرار نسبت به گروه مکمل EGCG، کندتر بودند، گروه مکمل EGCGهمچنین مسیر کوتاهتری را در "پلت فرم فرار" طی می‌کردند، سپس پلت فرم مذکور برداشته شد و موشهای هر سه گروه برای مدت زمان ماندن در target quadrantیا منطقه هدف- جائیکه قبلاً پلت فرم استفاده می‌شد- بررسی شدند. مجدداً گروه EGCGمدت طولانی‌تری در این quadrantباقی ماندند، که بیانگر عملکرد حافظه‌ای بهتر آنها بود.

نویسندگان مقاله ابراز داشتند این مطالعه اولین تحقیق در ارائه ی شواهد قانع کننده از پتانسیل ترکیب تغذیه‌ای EGCGدر کاهشHFFD-triggered learning  و کاهش حافظه است.

برای تایید این نتایج به انجام کارآزمایی‌های بالینی بر روی انسان نیاز است، اما محققان بر این باورند که قدرت چای سبز در بهبود عملکرد مغزی می‌تواند راه جدید و جالبی برای تحقیقات جدید بگشاید. نتایج این مطالعه در مجله‌ی FASEBمنتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/aug/green-tea-compound-could-improve-insulin-resistance,-obesity-and-memory-97222534.html